رژیم غذایی کتوژنیک

ketogenic diet






نوشته شده توسط : کتو سلامت


در دسته مطالب : دسته‌بندی نشده


در تاریخ : 15 اردیبهشت 1399


تاثیر کربوهیدرات بر کتوز




تمام کربوهیدرات ها ، چه ساده و چه پیچیده ، با شاخصه گلیسمی بالا یا پایین در نهایت به گلوکز در بدن تبدیل شود.
این گلوکز اگر در مقادیر متوسط باشد باعث کاهش کتونها(#استاپ_وزنی) و در مقادیر بالا به عنوان سوخت و انرژی برای سلول ها و سایر ارگان های بدن استفاده می شود. (#چیت)

اگر گلوکز بیش از حد نیاز بدن وجود داشته باشد ، به عنوان چربی ذخیره می شود.

و چون‌ در رژیم کتوژنیک هدف این است که منبع انرژی از کربوهیدرات به چربی تغییر یابد.
این امر با کاهش قابل ملاحظه ای میزان و نوع کربوهیدرات هایی که می خوریم حاصل می شود. و البته با خوردن چربی با کیفیت بالا و میزان متوسطی از پروتئین .

کربوهیدراتهای ساده و پیچیده به استثنای سبزیجات غیر نشاسته ای ، هنگام ورود به بدن نیاز آنچنانی به تجزیه ندارند.
آنها به سرعت هضم می شوند و فوراً جذب می شوند تا جریان خون را با گلوکز سرشار کنند،
تولید مداوم انسولین ممکن است در نهایت منجر به افزایش وزن ، مقاومت به انسولین و در نهایت دیابت نوع 2 شود.

شما به دلایل زیادی به سبزیجات غیر نشاسته ای احتیاج دارید ، آنها به کنترل کلسترول ، کاهش اسید اوریک ، برخی عوارض قلبی ، کلیوی و کبدی و بالانس محیط اسیدی خون کمک می کنند و ویتامین ها و مواد معدنی زیادی را تأمین می کنند.

سبزیجات غیر نشاسته ای دارای :

✅کربوهیدرات کم است

✅مواد مغذی متراکم

✅تحریک انسولین کم

✅بار گلیسمی کم

هستند… و بنابراین از هدف تقویت کتوز حمایت میکنند

شما باید میزان مصرف کربوهیدرات خود را کنترل کنید ، اما سبزیجات را قطع نکنید روزانه بطور خالص بیست گرم کربوهیدرات از سبزیجات غیر نشاسته ای (#هرم_کتوژنیک)در برنامه روزانه بگنجانید

کربوهیدارت ممنوعه در کتوژنیک عبارتند از :

❌قند ( نامهای زیادی دارد ، بنابراین همه برچسب ها را با دقت مطالعه کنید.)

❌کلیه محصولات عمل آمده از شکر یا ترکیب شده با شکر

❌شربت ذرت با فروکتوز بالا

❌کلیه محصولات عمل آمده از شربت ذرت با فروکتوز بالا

❌غذاهای فراوری شده

❌غلات و نشاسته هایی مانند برنج ، ماکارونی ، جو دوسر ،

❌تمام محصولات ساخته شده با دانه و نشاسته مانند نان و پیتزا

❌حبوبات

❌سیب زمینی های سفید و شیرین

❌سبزیجات نشاسته ای مانند نخود ، ذرت و سبزیجات ریشه ای

❌نشاسته های دیگر

❌میوه

❌شیر ، سرشیر

❌نوشیدنی های شیرین و شیرین کننده های مصنوعی

کربوهیدارت مجاز:

✅بیشتر سبزیجات که از روی سطح زمین رشد می کنند.

✅میوه هایی با قند بسیار کم مانند انواع بری ها.

✅شیرین کننده استویا یا اریتول

✅برخی پنیرها و خامه

✅آجیل ها و برخی دانه ها

⭕️اگر احساس می کنید با تک وعده ای شدن و فست های بالا کلسیم مورد نیازتون رو نمیتونید از غذا بگیرید
و دچار علائم کمبودش از قبیل شکنندگی ناخن و مو استخوان درد شده اید
مکمل کلسیم _منیزیوم یا کلسیم را هم به مکمل های روزانه خود اضافه کنید

⭕️نیاز روزانه معادل ۱۰۰۰
م گ است









مطالب مرتبط